Saturday, June 22, 2013

Kuih zaman dahulu





Salam dan selamat sejahtera.

Majoriti dari kita mesti tahu apa itu kuih raya. Ya ! Kuih raya ialah kuih muih yang dihidangkan semasa hari raya.. :) Walaupun pada kebanyakkan hari lain, kita boleh juga mendapat bekalan untuk memakan kuih-kuih tersebut, tetapi suasananya tetap berbeza dan semangat atau mood untuk memakan kuih tersebut juga akan berlainan.

Bagi ganerasi sekarang, mereka sudah tentu lebih mengenali kuih seperti almond london, tat gulung, biskut oat, biskut marble, mama carie dan macam-macam lagi. Kandungan kuih zaman sekarang pula biasanya berasaskan mentega, marjerin dan tepung gandum. 

Agak susah nak lihat ganerasi sekarang mengenali kuih-kuih zaman dulu. Jadi, dengan ini kami memperkenalkan kuih-kuih zaman dulu. Ada antaranya yang masih kekal sampai sekarang dan ada juga yang telah mengalami evolusi. Salah satu drpd kuih zamn dahulu ialah kuih Cakar Ayam!!

Kenal tak kuih cakar ayam nie?? Kalau orang dulu2 mgkin kenal..Tapi remaja zaman skrang msti rmai yg xkenal kan... Kuih ni asalnya dibuat dari ubi keledek. Dulu2, ade jgak yg buat dr ubi kayu. Tapi..rasanya mmg berbeza. Yang dibuat dr ubi keledek lbih rangup dan lembut. Kenapa dinamakan cakar ayam ye?? akan diceritakan di post2 yg akan dtg...

Sebelum tue..kenelah cube rase kuih cakar ayam ni dulu.. Belum cube blum tau kan.. Snang je just contct kami.. Sama-sama lah kita majukan usahawan yg tlh mghsilkan kuih ini. Moga rezki kami akan bertambah dan perusahaan akan brtmbah maju..


Sumber ilmu dr: En.Shamsudin 

No comments:

Post a Comment